Szubjektív London Blog

Féléves londoni kiküldetésem részletei, hányattatásaim, és más szubjektív infók - Vakulya Norbert tollából.

Friss topikok

  • WadEdit: Hihetetlen, de 24 ev utan meglett az eddit elveszettnek hitt "A Ninja Kuldetese". Ugyanazon a Plus... (2014.02.06. 02:31) Lenyomatom a virtuális világban
  • akocsis: Most irigykedek... Te mákos!!!! Bezzeg én Angliában ragadtam... pedig kisebb távolságot kellett vo... (2010.12.18. 14:36) Home, sweet home
  • akocsis: Jah, én is ezt akartam kérdezni. Ha ilyen tempóval haladsz, péntek lesz mire odaérsz. A sok okossá... (2010.12.17. 13:48) Miert eppen Seattle?
  • LacaLacaLaca: Nálunk nagyon szép buszmegállók meg aluljárók vannak, ahol lehet szundikázni... :) Remélem nem ez ... (2010.12.12. 23:22) New York - A varos, ahol nem alszok
  • LacaLacaLaca: Nálunk nagyon szép buszmegállók meg aluljárók vannak, ahol lehet szundikázni... :) Remélem nem ez ... (2010.12.12. 23:20) Ha Mohamed nem megy a hegyhez...

Linkblog

Gorilla marketing

Akinek tetszik a blog, kockáztassa meg Horvátország Nagy Útikönyvének a beszerzését - jórészt ugyanis ugyanannak az embernek a lelkén szárad, mint aki a blogot írja.


És bár valós helyszínektől messze játszódik, és én se szerepelek benne, a humor-faktor elég erős az eddigi legjobb regényemben is.


Ha valakinek az iménti két példából nem lenne világos: nem csak blogot és programkódot írok. A legutóbbi novellám ebben a kötetben jelent meg:


További ajánlott irodalom egy másik weboldalamon...

Béla reklám

Mindettől teljesen függetlenül Béla megkért, hogy tegyem ki ide ezt a két linket:
Online Póker
Poker
Hát parancsolj, Béla, kérlek alássan.

Bringával Londonban

2009.07.18. 19:01 | winney | 26 komment

Ki gépen száll alája, annak térkép e táj - egész konkrétran metrótérkép. Ahhoz, hogy jobban megismerjünk egy helyet, a saját kezünkbe kell vennünk a közlekedésünket. Van-e erre jobb módszer, mint a bringázás?

Mivel már három hete tekerek legalább napi 1 órát, és mivel már balesetem is volt, elérkezettnek látom az időt arra, hogy helyzetjelentést adjak a helyi bringás közlekedésről.

London polgármestere híresen kerékpár-buzi, aki külön sztrádákat akar építtetni kizárólag a bringásoknak. Ez sajnos rá is fér a városra, mert pillanatnyilag talán még a budapestinél is rosszabb a helyzet.

Jól elkülönített kerékpárúttal eddig nemigen találkoztam. Vagy a gyalogosok (és a nekik kijelölt sávra fittyet hányó bámészkodó turisták) közé vezetik a bicajosokat, vagy a forgalomba, az autók közé. Az utcák szélén általában van ugyan felfestett biciklis sáv, de ez csak annyit ér, mint langyos fing a szélviharban - a felfestésen többnyire autók parkolnak. És még ha épp hozzá is férni a 30 centi széles kerékpársávhoz, a csatornafedelek, a bukkanók, a kátyúk és az pocsolyák mind itt sorakoznak. Járdán nem szabad biciklizni, még kettővel se, mint arra a rend egyik szorgos őre felhívta a figyelmem, némi pénzbüntetést helyezve kilátásba a következő alkalomra, amikor rajtakapnak. Szóval nem maradt más választás, mint besurranni a kocsik közé, lehetőség szerint balra tartva, és éberen figyelni, nehogy valamelyik parkoló autóból rám nyissák az ajtót.

Természetesen nem csak erre kell figyelni. Londonban a piros lámpa a gyalogosok számára fakultatívnak tűnik, össznépi sport közöttük a tilosban való átkelés. Igaz ez sajnos a bringásokra is. Nem tudom, miért van, de se a gyalogosok, se a kerékpárosok nem gondolják, hogy érvényesek rájuk a KRESZ szabályai, és csak azért, hogy néhány másodperccel korábban érjenek kijelölt céljukhoz, felrúgnak mindent, ami valamiféle rendszert vihetne a közlekedésbe.

(Néha, amikor elkap a csordaszellem, természetesen én is ezt teszem - Rómában élj úgy, ahogy a rómaiak!)

A balesetet is egy ilyen gyalogos miatt szereztem, egy pöttömnyi öregapó miatt, aki úgy gondolta, nincs is jobb apropó az átkelésre, mint az a pillanat, amikor zöldre vált a lámpa az arra kanyarodó autósoknak. Meg hogy a KRESZ-ben is az idősebbeké az elsőbbség.

Valahogy így történt:

  • álltunk a pirosnál, ami sárgára, majd zöldre váltott
  • én, látva, hogy a mellettem (jobbra) álló autók balra akarnak kanyarodni, és tudva, hogy én pedig egyenesen előre akarok menni, megvártam őket, hogy ne rajtam keresztül vezessen az útjuk
  • megvártam, amíg a két autó elindul és bekanyarodik, aztán próbáltam kikerülni őket, hogy én is haladhassak
  • mivel mögöttem is jött egy taxi, hátranéztem, hogy lássam, mik a szándékai arra az esetre, amikor elé kerülök - a faromba túr, vagy megvárja, míg kikerülöm az előttem levő autókat
  • és ekkor friss lendülettel, úgy 3 km/h-val belerongyoltam az előttem megálló kocsiba. Ekkor láttam csak, hogy egy ősz hajú vénség a mellettem párhuzamosan futó zebrán botladozik, a két előttem elindult autó pedig megállt, hogy elengedje.

Valójában a második épp akkor állt meg, amikor belementem; ha folytatja az útját, elgördülök mellette. Kb. 5 centin múlott. Tanulság: nem is tudom... nem hiszem, hogy az, hogy ne nézzek hátra, amikor tudom, hogy mögülem jönnek, én pedig az út bal oldaláról vágok eléjük. Alighanem nem kellett volna elengedni már az első kocsit se, hogy bekanyarodjon előttem, hanem elé kellett volna furakodni, és onnan indulni. Vagy, számolni a piroson átsétálókra.

Az anyagi kár nem jelentős, de személyi sérülés történt - megütöttem a kisujjamat.

Úgy tűnik, ez a hátulról való ütközés kísért engem - hátulról zúztam bele Porsche-motoros vörös csodámmal egy Renaultba még Helsinkiben, és Pesten is hátulról száguldottam bele egy hirtelen megálló autó farába bringával. Persze minden esetet meg tudok magyarázni...

Na mindegy is... a közlekedés sehol sem veszélytelen. Itt sem. Oda kell figyelni.

Mellesleg itt talán kulturáltabbak az autósok, és ez alatt nem azt értem, hogy az otthoni kopasz-mercis kategória valószínűleg sosem olvasott mást, csak Story magazint a budin. Nincs állandó dudálás, kiabálás, anyázás, mint azt otthon megszokhattuk. Eddig úgy tapasztalom, hogy az autósok sokkal inkább közlekedési partnernek tekintenek, mint otthon, ahol a kamionosok képesek 10 centire elszáguldani mellettem a gyűrött aszfaltú emelkedőn. Itt az elindulni vágyó buszsofőr nem tol be az út közepére, ha már elkezdtem kikerülni, és az autósok is előzékenyek, amikor azt látják, hogy azon küzdök, miként tudnék egy háromsávos út bal széléről jobbra kanyarodni. Nem mindig megoldható persze a mutatvány, egyszerűen az autók hatalmas tömege miatt, de általában eljutok oda, ahova szeretnék.

Általában. Előbb vagy utóbb.

Az eltévedések ugyanúgy egy város megismerésének a részei, mint a tervezett útvonalak. Van ugyan egy bringás térképem, de azon csak a belvárosi rész szerepel, és amikor pl. East Finchley-be tekerek teniszezni, ez a térkép nem sokat ér. Persze vannak remek térképek az interneten is, amiket ki lehet nyomtatni, de ezek sok esetben nincsenek szoros szinkronban a valósággal. Eddig még sosem sikerült kisebb-nagyobb kerülők nélkül a teniszpályára jutnom, de a hazafelé vezető utat már egész jól ismerem. Bár, amikor először jöttem vissza onnan, nagyjából 1 órával tartott tovább, mint kellett volna - finoman fogalmazva is nem az optimális útvonalat választottam. (Nem lett volna szabad hinnem a tábláknak, melyek azt hirdették, hogy az út, amin jövök, London központjába hoz, mert nagyon nem oda hozott, hanem elvitt keletnek, miközben én nyugatra igyekeztem.)

A figyelmes olvasó most vakarhatja a fejét - hogyhogy odafelé nem tudom a pontos utat, visszafelé viszont igen?

London tele van egyirányú utcákkal. A térképen ezek az irányok nem feltétlenül vannak feltüntetve, az alkalmankénti útlezárások pedig még kevésbé. Az utcák egyébként sok esetben szűkek, különösen a belvárosban, tehát érthető, hogy egyirányúsítják őket, de pl. Earls Courtnál, szűkebb környezetemben, vagy a Sohoban, elég sokáig lehet bolyongani, ha az szabálykövető ember nagyjából sejti, milyen irányba akar menni, de nem ismeri, melyik utca merről egyirányú. Úgyhogy vagy rászán némi időt az utcák feltérképezésére, vagy sutba dobja a szabályokat. Én például amikor munkába indulok, rögtön megyek úgy kétszáz métert forgalommal szemben, egyszerűen azért, mert nincs kedvem a nagy forgalomban, hosszú sorokban kígyózó autók között körbe menni vagy két kilométert, csak hogy eljussak az utcám végére.

Még egy apróság: az utak ebben a nyugati, jólétinek gondolt metropoliszban is sok esetben kátyúsak és toldozottak-foltozottak...

A bejegyzés trackback címe:

https://sublondon.blog.hu/api/trackback/id/tr901253515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andrasjakab 2009.07.18. 21:05:49

hello,

érdeklődéssel olvastam ezt a bringás bejegyzést. tervezzük, hogy biciklit bérelünk Londonban pár órára, de ez elbizonytalanított. A parkokban (pl. Greenwich) mennyire lehet "szabadon" közlekedni? az ottani kis utacskákon se lehet tekerni, csak azon, amin autók haladhatnak?

üdv

maydayray 2009.07.18. 21:11:00

általában annyit mondanék: féktáv egy jó dolog. :-)

mikl 2009.07.18. 21:22:42

Budapesten konkrét halálfélelmem van mikor biciklivel az autók közé megyek. Ez Londonban nincs meg. Dedikált bicikliút valóban nincs túl sok, de mivel mint ahogy azt írod is a négykerekű közönség abszolúte kooperiatív módon létezik a bringásokkal, ez nem jelent problémát.

Parkokban a kis utacskákon nem nézik túl jó szemmel a biciklizést, autók mellett lehet rakni. Van ahol a futók útjára is felmehetsz, de ezzel mindenki örömét elrontod.

pakesz (törölt) 2009.07.18. 21:50:13

@mikl: aha persze...
itt Budapesten legalabb felsz es eletben maradsz, de azert Londonban is emberek ulnek az auoban, akik hibazhatnak, sot gondolom ott tobb 80+ vezet

babsz 2009.07.18. 21:50:41

Én most költöztem Zürichbe, na itt a biciklis meg a gyalogos a szentember. Minden autós gyakorlatilag mindenütt 40-nel megy, és egyfolytában az út szélét meg a tükröt lessük. Ha jön a bringás, vagy a gyalog, nézni kell, mit csinál, mit akar, és elengedni. Teljesen normálisan lehet közlekedni, ha egyenrangú partnernek tekinti az ember a többit (mondjuk én otthon is próbálkoztam, csak ledudált a többi autós). Egyébként baromi sok gyalogos van mindenütt, itt szerintem a legtöbben tömegközlekednek, nappal akárhova mész, emberhordák mindenütt, mind gyalog. De azért a bicózás is megy, csak hát kicsit kiszámíthatatlan az időjárás. Öltönyös bringás téma pedig itt is játszik, ha szép az idő..

Van egy csomó felfestett biciklisáv, az autók mellett, akkor is, ha emiatt csak egysávos lesz az út és ülönk a dugóban. Itt mindent lehet, csak sietni és szabálytalankodni nem. Ha nem indultál időben munkába - számolva a 40es sebességgel - akkor bizony lőttek neked, itt nincs "behozom a késést" hetvennel a buszsávban meg ilyenek. És persze elkésni sem illik :)

Amúgy a gyalogosokkal meg a bringásokkal az a legviccesebb, hogy mindent karlengetéssel megköszönnek, azt is, amikor elsőbbségük volt és úgy engedted át őket. Néni, bácsi, anyuka futva haladnak át a zebrán és lengetik a kezküket. Ez a szokás.

jean sol partre 2009.07.18. 22:00:43

Engem Londonban többször is elütöttek bringával, és nem kanyarodásnál a balra tarts miatt, vagy bonyolult közlekedési helyzetben. Egyik alkalommal pl. a Tower hídon hajtottam át tök szabályosan, az út szélén, amikor simán elsodort egy csákó. Mondjuk megállt azonnal, meg sajnálkozott, de, mint ő is elismerte: nem figyelt.

Sajnos az utak, utcák, sávok szélessége jóval keskenyebb, mint mondjuk nálunk (ez valami Anglikum náluk, amihez ragaszkodnak, mert sokszor ott sem építenek szélesebb utat/sávot, ahol ez lehetséges lenne. A szűk sávok miatt a kocsiknak jóval kisebb hely áll rendelkezésükre, hogy kikerüljenek, és a sofőrök jó része sem nem figyelmes, sem nem szívbajos, ha bicajos mellett halad el. a legdurvábbak a mindenféle teherautók és a buszok. De főleg a buszok. A teherautókat sem a legkifinomultabb, kulturált emberek vezetik, hanem többnyire mindenféle bevándorló, aki sokszor saját hazájának vezetési kulturájával (illetve annak hiányával) színesíti a nagy multikultit. A buszok meg... Londonban B-s jogsival is jelentkezhetsz a szép piros gurulóü emeletesházakat vezetni, és a képzés csak néhány hét. Sok esetben olyan nyanyák vezetik ezeket a járgányokat, akik takarítónak is alulképzettnek tűnnek számomra. A férfi buszsofőrök pedig gyakran inkább hajlékonynak néznek ki. Elképesztő és sokszor életverszélyes a közlekedes többi résztvevőjére amiket művelnek. Hogy hányszor fordult elő az, hogy nekem jöttek mellettem elhaladva, azt meg sem tudom mondani. Elég durva amikor koppan a kormányod egy ilyen doubledecker oldalán 20-30-cal haladva.

A parkok többségében a betonyon lehet menni, máshol nem, de van ahol vannak kivételek: ezeket általában jelzik.

Van olyan haverom, aki Pesten simán eltekert, de Londonban nem igen mert menni.

Cold Heart 2009.07.18. 22:06:43

itt kint, Londonban én még csak egyszer bringáztam, mert nincs saját biciklim, de mivel Budapesten szerettem kétkeréken közlekedni, nagyon figyelem őket, mit művelnek.

Nagyon sok fogalmatlan ember kóvályog az úton kétkeréken, de pont azért, mert az autósok sokkal jobban figyelnek rájuk. nagyon előzékenyek, nem kicentizve kerülgetik őket, a buszok sem akarják őket leszorítani...
akkor sem, ha éppen a hídon felfele 10-zel vánszorog vki, akkor szépen kivárják mögötte a dolgot.
itthon ez elképzelhetetlen volt.

az is igaz, hogy a gyalogosok össze-vissza rohangálnak át mindenhol, de ez is azért működik, mert az autósok baromi résen vannak, mindig. egymást is nagyon jó ütemben engedik be, nagyon jó ritmusa van az egésznek, élmény nézni. összehasonlíthatatlan az otthoni helyzettel.

az utakon vannak foltozások, kátyúk, de jóval kevesebb, mint otthon.

a posztoló azon háborgását, hogy csak biciklisáv van mindenhol ,meg nem értem, ez a legjobb megoldás. elkülönített kerékpárút a veszélyforrás, erről bárhol olvashat.
nagyon is jó, hogy a bringásokat az útra kényszerítik, így vannak szem előtt.

nyu 2009.07.18. 22:43:27

"London polgármestere híresen kerékpár-buzi"

Mivel autot vezetni nem igazan tud, lasd Top Gear 12x06

Shopping 2009.07.18. 22:49:41

Bringások!!!!

Szerintem MIND MENJETEK ODA!!!

(és ha olyan jó, már vissza se gyertek...)

Funshine 2009.07.18. 23:20:38

Én az esernyőmmel fegyelmezem a köcsög autósokat akiknek mindig zöld van és múltkor majdnem áthajtott a lábamon miközben a Zebrán keltem át ő meg kanyarodott be nyolcvannal akkorát csesztem a motorháztetőre hogy ihaj. Nyugi kis plastic gyerekesernyőm van, de érdekes utána egy autós sem nyomult hanem megálltak mert ZÖLD volt a gyalogosoknak.
Londont meg ne hasonlítsuk már össze Bpvel én is voltam Amsterdamban ott sem dudálnak ha átmész piroson és mindeki bringázik de vhogy más stílusban mint itthome úgy értem kulturáltabb módon. Mert ez a nem kell kocsi szar a bkv, bicóm van és a gyalogosok között szlalomozni ezerrel megint egy ugyanolyan parasztság mint az autósok részéről az agresszorkodás.....Én csak zöldre merek lépni a piros Tilos ! Mi lenne ha mindenki betartaná a szabályokat. Nem olyan nehéz ám. Én már 5 éves korom óta elsajátítottam...Hahahaha

Donor 2009.07.18. 23:28:02

Nem tom, lehet hogy csak én vagyok alkalnazkodó, de a leírás alapján Budapesten jobb a bringás közlekedés helyzete. Itt sem általános a duda, anyázás, meg az életveszélyes bringázás.

Mindenesetre megnyugtató, hogy ott is ugyan ezekkel a gondokkal küzdenek...csak nagyobb léptékben.

2009.07.19. 00:11:14

@Funshine:

Valoszinu, mert egy nem roncs bringa araert mar autot is vehetsz.

zsebtelep 2009.07.19. 00:55:04

Fura ez a leírás, lehet, hogy pont egy doubledecker tetejéről kellene szemlélned a közlekedést :) akkor látnád, hogy mennyire működik.
Igen átmennek a gyalogosok a piroson(ha átférnek), és áramlanak a bringások a legbelsőbb sávokban is, mégse látni kettészakadt, kilapított holttesteket az út szélén..
Mindenki odafigyel a másikra, és a bringások is teljes értékű résztvevői a forgalomnak (ha mutatod hogy merre haladnál, akkor beengednek a sávba.)

dudálni meg csak egyszer kezdjen el valaki, nyomja neki az összes többi.. :) (trükkös kereszteződésnél lakom, ha valaki bohóckodik az út közepén, ált 1-2percig csendben tűr mindenki, aztán duda ezerrel :)

Weero 2009.07.19. 02:32:43

Nekem kicsit furcsa ez a poszt, mint általában az ilyen "itthon deszar, bezzeg Amszterdamlondonbécsben..." kezdetű szövegek.

Írjatok már le pár alkalmat, amikor rátok dudáltak és igazsagtalannak, sőt felháborítónak éreztétek ezt!

Nem tudom, lehet, hogy én csinálok valamit rosszul, de rám még az életben nem dudált senki amikor szépen szabályosan haladtam az út szélén, és hogy őszinte legyek, azt se nagyon hallottam, hogy másokra dudáltak volna akik a környezetemben tekertek.

Szerintem magyar népszokás ez a folyamatos másra mutogatás, utálkozás, de valójában semmivel sincs több hülye közlekedő (bringás/gyalogos/autós) Pesten, mint bárhol máshol.

Aki normálisan, másokra is figyelve, a saját adottságait/lehetőségeit is figyelembevéve, toleránsan közlekedik annak az ég világon semmi gondja nincs a pesti közlekedésben, a napi egy-két hülyétől meg nem kezd általánosítani.
Általában pont azok közül kerülnek ki legnagyobb hangon hőbőrők, akik azt hisizk magukról, hogy ők az atyaúristen és elvárják, hogy mindenki alkalmazkodjon hozzájuk, aztán meglepődnek ha nem ez történik.

BAndus (törölt) 2009.07.19. 02:40:03

AndrásJakab: A Temze partján szerintem jól tudtok majd tekerni, monjuk ez sétálva is nagyon kellemes élmény. Greenwich willage-be én biztos, hogy nem bringáznék, szűk utcák, nagy forgalom és a park sétálva adja ki magát! Jó utat! :-)

PornóPál 2009.07.19. 05:23:44

Szerencsére Budapesten sem volt még semmi bajom, de Londonban összehasonlíthatatlanul jobb bicajozni.

Pripyat Zone' 2009.07.19. 05:55:24

én is storyt olvasok meg bestet a retyón bazdmeg

lamed 2009.07.19. 07:06:30

Nem kellene már a bicajos közlekedést valami szent dolognak beállítani. A postból úgy tűnik, mintha minden más közlekedési mód felett állna. Persze autóból jobban kell vigyázni a bicajosokra és a gyalogosokra, mert védtelenebbek, de ugyanúgy igaz ez a kerékpáros szemszöszégől a gyalogosokra is. Nagyon tetszik, hogy járdán semmilyen körülmények között nem szabad kerékpározni. Tolni kell, ha nincs más.
A gyalogos pont annyira bámészkodhat a kerékpársávban, mint amennyire a kerékpáros tekerhet az autók között a felezővonalon.
A gyalogos pont úgy mehet át a piroson, mint ahogy a kerékpáros átmegy.
Bizony, kerékpárral figyelni kell a gyalogosokra, és előzékenynek kell lenni velük szemben, pont úgy, ahogy autóval a kerékpárossal szemben. Még akkor is, ha ez lassítja a kerékpáros közlekedését.

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.07.19. 07:59:23

Ez nagyon jó összefoglaló volt! :)
Itt délen jobb a helyzet bringaútvonal-ügyben, nemrég fejeztek be egy újabb szakaszt a tengerparti sétányon.

Ráadásul a Southern vasúttársaság járatain van bringaszállítóhely is.

Ami még nagyon jó, hogy tényleg nem dudálnak, anyáznak a bringásra ha feltartja a sort. Van két kis település itt amit csak autóút köt össze, elég sokan kerekeznek ide-oda az út szélén és emelkedőnél rendszeres ilyenkor a feltorlódó kocsisor, de sosincs belőle balhé, mindenki szépen kikerüli a bringást mikor elfogynak a szembejövők.

winney 2009.07.19. 11:07:35

@maydayray: Valóban az, de jelen esetben álló helyzetből indultunk.

winney 2009.07.19. 11:09:49

@zsebtelep: Felhívnám a figyelmed pár apróságra:
"Ez sajnos rá is fér a városra, mert pillanatnyilag talán még a budapestinél is rosszabb a helyzet."
"az utak ebben a nyugati, jólétinek gondolt metropoliszban is sok esetben kátyúsak és toldozottak-foltozottak..."

winney 2009.07.19. 11:11:24

@Pripyat Zone: És ez elég szépen meg is mutatkozik a hozzászólásod színvonalán.

winney 2009.07.19. 11:13:22

@lamed: "Nem kellene már a bicajos közlekedést valami szent dolognak beállítani. A postból úgy tűnik, mintha minden más közlekedési mód felett állna."
Nem gondolom, hogy így lenne, egész egyszerűen csak bringás szemszögből mutattam be a közlekedést - elismerve, hogy a bringások sok esetben fittyet hánynak a szabályokra. És nem állítva, hogy ez jó dolog.

Dester 2009.07.20. 11:41:04

De megszaporodtak a commentek :)

halar 2009.07.28. 10:27:11

tehát...

Cyclechic.hu londoni biciklis élmények, 1. rész:

cyclechic.blog.hu/2009/07/28/cyclechic_hu_on_tour_london_1_resz
süti beállítások módosítása